Evropský parlament přijal směrnici č. 2011/83/EU, o právech spotřebitelů (dále jen „Směrnice“) již 25. října 2011. Tato směrnice posiluje práva spotřebitelů, a to zejména v oblasti práva na informace od podnikatele a práva odstoupit od smlouvy. Těmto posíleným právům spotřebitele pak odpovídají nové povinnosti podnikatelů.
Lhůta k transpozici Směrnice (přijetí zákona, který by uvedl českou právní úpravu do souladu se Směrnicí) uplynula 23. prosince 2013, přičemž účinnost těchto zákonů musí nastat nejpozději 13. června 2014. Transpozice Směrnice byla provedena z. č. 89/2012 Sb., občanským zákoníkem (dále jen „NOZ“), který nabyl účinnosti dne 1. 1. 2014.
a) Informační povinnost
Směrnice, potažmo NOZ, zavádí pro podnikatele některé zcela nové povinnosti. Nejvíce těchto povinností se týká rozsahu informací, které musí podnikatel při uzavírání smluv prostředky na dálku (internet, telefon, apod.) či mimo prostory obvyklé pro podnikání (podomní prodej, prodej na ulici, zájezdech, apod.) poskytovat spotřebiteli před uzavřením smlouvy. Podnikatel je povinen spotřebiteli nově sdělit především následující údaje:
- Cenu zboží nebo služby, případně způsob jejího výpočtu včetně všech daní a poplatků; pokud podnikatel některé z daní či poplatků spotřebiteli před uzavřením smlouvy nesdělí, nemá spotřebitel povinnost je platit
- Podmínky, lhůtu a postupy pro uplatnění práva odstoupit od smlouvy
- Formulář pro odstoupení od smlouvy (spotřebitel však není povinen jej použít)
- Informaci o tom, že v případě odstoupení od smlouvy ponese spotřebitel náklady spojené s vrácením zboží (jinak je hradí podnikatel)
- Informaci o existenci, způsobu a podmínkách mimosoudního vyřizování stížností spotřebitelů včetně možnosti obrácení se na orgány státního dozoru
- Náklady na dodání, a pokud tyto náklady nelze stanovit předem, údaj, že mohou být dodatečně účtovány
- Údaje o právech vznikajících z vadného plnění, právech ze záruky a další podmínky pro uplatňování těchto práv
Při uzavírání smluv elektronickými prostředky musí podnikatel spotřebiteli sdělit rovněž následující údaje:
- Zda uzavřená smlouva bude u něho uložena a zda k ní umožní spotřebiteli přístup
- Údaje o jazycích, ve kterých lze smlouvu uzavřít
- Údaje o jednotlivých technických krocích vedoucích k uzavření smlouvy
- Údaje o možnostech zjištění a opravování chyb vzniklých při zadávání dat před podáním objednávky
- Údaje o kodexech chování, které jsou pro podnikatele závazné nebo které dobrovolně dodržuje a o jejich přístupnosti s využitím elektronických prostředků
Upozorňujeme, že výše uvedený seznam nezahrnuje veškeré informace, jejichž poskytnutí je zákonem vyžadováno, ale jedná se pouze o demonstrativní výčet nejvýznamnějších změn.
Samotná smlouva uzavíraná se spotřebitelem pak musí obsahovat i veškeré údaje sdělené spotřebiteli před jejím uzavřením, tj. mimo jiné také veškeré informace uvedené výše. Podnikatel má dále povinnost poskytnout spotřebiteli alespoň jedno vyhotovení smlouvy a znění všeobecných obchodních podmínek (nebude tedy již nadále postačovat prostý hypertextový odkaz na tyto podmínky).
b) Odstoupení od smlouvy
Několika významných změn se dočkala také úprava odstoupení od smlouvy. Spotřebitel může i nadále od smlouvy uzavřené prostředky na dálku odstoupit i bez udání důvodu ve lhůtě 14 dnů od převzetí zboží. V případě, kdy však podnikatel spotřebitele o možnosti odstoupení od smlouvy předem neinformuje, prodlužuje se tato lhůta o jeden rok. Pokud podnikatel během této prodloužené lhůty bude spotřebitele o možnosti odstoupení od smlouvy informovat dodatečně, zkracuje se lhůta pro odstoupení od smlouvy na 14 dní od tohoto dodatečného oznámení.
NOZ rovněž nově upravuje postup spotřebitele a podnikatele při vracení zboží, respektive ceny za něj poskytnuté. Spotřebitel je povinen podnikateli převzaté zboží odeslat do 14 dnů od odstoupení od smlouvy.
Podnikatel je povinen vrátit spotřebiteli všechny poskytnuté peněžní prostředky (včetně případných nákladů na dopravu), a to do 14 dnů od odstoupení od smlouvy. Není však povinen prostředky vracet dříve, než mu bude spotřebitelem vráceno poskytnuté zboží či prokázáno, že zboží mu již bylo odesláno.
c) Závěr
Z výše uvedeného je zřejmé, že na podnikatele jsou v oblasti poskytování informací kladeny mnohem větší nároky, než za účinnosti úpravy předchozí. V případě pochybností, zda byly informace spotřebiteli poskytnuty či nikoliv, leží navíc důkazní břemeno na podnikateli. Lze proto doporučit poskytování těchto informací jasným a prokazatelným způsobem nepřipouštějícím pochybnosti.
Zejména cena zboží by měla být uváděna vždy včetně veškerých daní a poplatků, jinak se podnikatel vystavuje riziku, že mu tyto náklady nebudou spotřebitelem uhrazeny a půjdou tak k tíži podnikatele.
Podnikatel by měl dále vždy dbát řádného informování spotřebitele o možnosti odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dní, neboť v opačném případě bude spotřebitel oprávněn od smlouvy bez udání důvodu odstoupit ve lhůtě jednoho roku a 14 dní, což vnese do smluvních vztahů podnikatele se spotřebiteli výraznou nejistotu.
Rovněž je zapotřebí dbát lhůt pro vracení poskytnutých plnění a tato vracet včetně případných nákladů na dopravu, jinak se podnikatel vystavuje rizikům spojených s prodlením.
Pro více informací se prosím obraťte na partnera kanceláře, Mgr. Jiřího Kučeru, e-mail: jkucera@kuceralegal.cz ; tel: +420604242241.
Napsal: Mgr. Jiří Kučera